Alvin Ailey

Anmeldelse 6 ud af 6 stjerner:

aAvin Ailey- American Dance Theatre

I det smukke Tivoli i København, gæster for tiden det verdensberømte balletkompagni “Alvin Ailey”, der har turneret og spillet alverdens forestillinger, alle med dansere med afroamerikansk oprindelse – og dermed alle sorte – og denne vidunderlige kultur, farver dansen rørende fænomenalt, fordi den er så sprængfyldt af mod, energi, rytme, udtryk og sjæl. Under smuk kunstnerisk ledelse af Robert Battle, blev vi ført igennem 3 akter med ialt 6 små stykker – så fantastiske scener og danse og musik.

Min datter på 7 år var med inde i Tivoli i koncertsalen og se danseforestillingen – og hun udbrød efter 2 akt : ” Ok Mor, jeg er godt nok imponeret” – og det var jeg også. Opløftet. berørt, opstemt og kysset af himlen, danser de livsglade, afsindigt dygtige og ikke mindst inspirerende lækre dansere, sig gennem 3 akter af sand lækkerhed. Med en hyldes til livet, dem der tror på os, gud, lykken, lidelsen og ikke mindst den kæmpe energi og danseglæde, der fik mig til at tro, at også jeg kunne danse som dem.

Alvin Ailey`s ( 1931-89) ånd er ført videre af et sejt hold af dansere. der beskæftiger sig med at udbrede dansen på scenen, således ikke kun til Tivolis balletskole, men også lavere sociale lag rundt om i verden, da Alvin Ailey selv har udtalt at dansen er for alle. Kompagniet holder mange workshops også for børn. Dans og det at udtrykke sig gennem kunstens kreativitet i et dansende univers, er et sprog og en leg, der forløser i sig selv og i samspil med andre – musik, mod og kærlighed – Tak til hele holdet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *