Teaterforestillingen Maries julegave på Anemone Teatret

Anmeldelse:

For 32. år i træk spilles juleforestillingen “Maries Julegave” efter Jan Mogensens bog af samme navn. Anemone Teatret ligger i København lige bag Kultorvet og er så absolut værd at besøge. Hele teatret er sødt og poetisk og meget børnevenligt – med et eventyrligt legehus i gården ved indgangen. Caféen serverer lækre honninghjerter og aftensmad, der kan forudbestilles og står opdækket til en efter forestillingen, hvis man skulle ønske det. Teatret spiller 5 forskellige forestillinger i løbet af denne teatersæson, og der foregår også andre ting, så som vinterjazz m.m.

Forestillingen “Maries Julegave” er super sød og foregår i Maries lille verden med bamsen, der bliver levende, da Marie drager i kirke juleaften. Bamsen viser barmhjertighed over for fuglen, der banker mod ruden, sulten og forkommen. Et sjovt og eventyrligt venskab mellem de to dyr opstår. De synger julesange, og forestillingen rammer fint en klassisk gammeldags julestemning – i timerne, inden selve juleaften går løs. Stilhed, leg, sang, venskab og børnenes glæde er i fokus. Min datter på 5 år var med og sad ganske opslugt og grinede med de andre børn. En 8-årig pige nær os kunne slet ikke holde op med at kommentere, hvilket var sødt og befriende. Forestillingen er for 3-8 år.

Som voksen kan man også tænke over det med at hjælpe sin næste. Og måske kan man mindes en tid, hvor julen var fredfyldt – i barndommens land. Forestillingen minder os også om at passe godt på dyrene, som vi må love at lægge mad ud til. Næstekærlighed og glæden ved at give, er julens budskab og vises meget fint på Anemone Teatret.

De to medvirkende Lars Hjøllund og Ane Helene Hovby spiller rørende. Forestillingen er instrueret af Lisbet Lipschitz.

Der kan bestilles billetter her

Skriv et svar