Skæve historier af Kim Fupz Aakeson

Anmeldelse: 5 stjerner ud af 6

“Skæve historier”, af Teatret Patrasket spiller for tiden på Anemone Teatret og er en smuk lille forestilling, fuld af fantasi og fortælleglæde. Det er 5 historier af Kim Fupz Aakesom, fortalt i en helt simpelt scenografi, med 4 stole, 1 lænestol. 1 overhead og 1 dj-agtig musiker der styrer sceneskift og magi med projektor og wifi klaver- forestillingens musiker og optrædende komponist Ivan Perard. Det er fem finurlige eller såkaldt skæve historier, der vender livet lidt op og ned, og gør at man går glad og opfrisket ud i livet bag efter – for det kan jo være svært at glemme det – livet .  Oplevelser som måske de fleste voksne mennesker, kan nikke genkendende til fra barndommens eller underbevidsthedens land : Om at lære at lyve i stedet for at sige sin mening i “Verdens uartigste dreng “,  “Kong Guleroth”en moderne fortolkning af “Kejserens nye klæder”, der handler om den magtsyge kong gulerod . Her bruges 4 stole helt magisk flot, af de to skuespillere Maria Myrgård og  Thomas Danielsen,  i flot samarbejde med instruktøren Dirck Backer og scenografen Annika Nilsson –  noget meget legende og rørende skabes helt enkelt ud af de fem skæve historier. De sidste tre handler om at eje en stjerne, kærlighed til sin lidt pinligt tykke mor, og hvor skønt det ville være om forældre ville holde op med at stresse og bare rendte rundt med rumpen bar. –  Så forestillingen var absolut børnevenlig for voksne – altså sådan at det stadigvæk arbejder inde i hovedet på mig.  Vores 6 årige har ikke sagt så meget andet, end givet en kæmpe thumbs up – men sådan er børn – de er i nuet. Og det er forestillingen. Det der er ekstra skønt ved forestillingen her, ud over selve opsætningen og dramaturgien og skuespillernes indleven, er brugen af simple rekvisitter, så man næsten bilder sig ind, det også får hjernen til at gro på de små. For leg er stimulerende og det er det stykket gør. Leger sig gennem et børneunivers at ting, som ikke er ting som sådan, med at bruge sig selv fysik og fantasifuld, og så brugen af følelser,  der for børn måske er svære at forstå i et voksens univers, men her bliver både børn og voksne ført ind i dem,  i fem smukke skæve historier.

I kan bestille biletter her:

Tak til hele holdet :

Medvirkende: Thomas Danielsen, Maria Myrgård, Ivan Perard.